23 septembrie, 2014

Mici/mari nemultumiri si intrebari

Pe tot parcursul anului scolar trecut am stat in dubii daca sa scriu sau nu despre un subiect care mi-a dat mari batai de cap. Am ales sa nu scriu pana la urma. Dar uite ca a inceput noul an scolar si nemultumirile din urma au rabufnit iarasi.
Imi place treaba bine facuta sau deloc si sa spun in fata ce gandesc. Asa ca nu sunt o persoana foarte agreabila pentru cei care nu au aceleasi preferinte. Eu prefer sa nu fac ceva daca nu il pot face bine sau cu daruire. Am constata de-a lungul timpului ca o treaba facuta ca sa fie facuta pe principiu "las ca merge si asa" aduce mai multe dureri de cap si complicatii. Ajungi sa pierzi mai mult timp in timp decat ai castigat nefacand treaba bine. Din pacate sunt domenii in care nu mai poti "repara" raul facut. Poti ameliora, poti imbunatati situatia dar nu poti "repara". Si astea sunt domenii in care lucrezi cu oameni: invatamant, sanatate si chiar religie. Urmarile principiului "las ca merge si asa" lasa urme adanci si de multe ori pe viata. Iar cand acest princpiu este aplicat alaturi de "ziua trece, leafa merge" dezastrul e si mai mare.
Am intalnit la scoala la Matei, in cursul ultimilor 2 ani cadre didactice "mucegaite" pe postul pe care sunt titulare de multi ani. Nu m-am legat de studiile pe care le au sau nu le au, de modul cum au dobandit diplomele dupa revolutie ci strict de daruirea cu care si-au facut treaba, de atitudinea de la ora si de mesajul transmis elevilor. Am crezut ca odata cu terminarea gimnaziului Matei va depasi nemultumirile legate de aceste "cadre didactice". Dar asa cum spuneam e un domeniul unde greselile lasa urma adanci. Si odata cu inceputul liceului si cu testele initiale au aparut frustrarile si golurile din urma.
Primul obiect de care s-a lovit a fost romana. Dupa o profesoara in generala care le spunea sa nu citeasca prea mult ca vor fi obositi, dupa vacante fara liste de lecturi (obligatorii sau suplimentare) de la scoala, dupa 2 ani de "odihna" si discutii interminabile cu mine care il puneam la citit fara sa tin cont de sugestia profesoarei, a  intalnit o profesoara cu daruire care le-a facut o lista lunga de lecturi ramasa deschisa care se completeaza mereu cu sugestiile elevilor. Si de la "odihna" s-a trezit ca are de citit cam o carte pe saptamana pentru imbogatirea vocabularului, a capacitatii de a-si sustine punctul de vedere si a culturii generale.
Apoi a fost matematica. La scoala i s-a tot spus ca nu va face fata la liceu, ca nu e capabil chiar daca a fost singurul din scoala care a mers la olipiada faza judeteana. Si dupa orele de matematica din gimnaziu in care li se spunea ca nu sunt in stare sa rezlve exercitii mai grele (subiectul III din testele pentru admitere) a ajuns sa faca doar exercitii de nivel de olimpiada. I-au trebuit 3-4 zile in care a trecut prin diverse faze, de la plans ca nu intelege, ca el nu a facut asa ceva la scoala, apoi cautat informatii pe net, citit din cartile mele din facultate, frustrarea ca se rade de el la scoala pana la a intelege ce se face la liceu si chiar sa le considere provocari si sa ii placa. Azi are testul initial de care nu ii mai era teama dimineata. O alta schimbare a fost atitudinea profesorilor. De la adresari gen "dracul ista", "sa va ia dracu' de prosti" a trecut la atitudinea relaxata a unui profesor care zambeste, care glumeste cu ei si care ii striga pe numele mic.
Socul mare care a fost sursa multor crize de plans si disperare a fost chimia. A constata ca nu stie nimic inafara de explicatiile pe care i le-am dat eu in clasa a 7-a cand inca mai dorea sa invete la chimie. Materia de clasa a 8-a e o mare gaura neagra. Asta pentru ca la chimie ca si la fizica (le-a facut cu aceeasi profesoara, fosta directoare a scolii) nu a facut nimic in ultimii 2 ani. Doamna ii punea sa conspecteze din carte timp in care dumneaei citea la catedra. Citit care a fost subiectul multor glume intre elevi: de la faptul ca uneori tinea cartea cu fundul in sus pana la faptul ca in 2 ani a avut aceasi carte la dumneaei. Iar notele se puneau pe planse. Elevii erau pusi sa faca planse cu informatiile din fiecare lectie cat mai colorate si inventive. Ceva de genul unui soare in mijlocul caruia era trecuta o definitie iar pe razele soarelui erau trecute proprietatile. Din pacate Matei s-a plictisit de desene de genul asta pe masura ce se apropia examenul asa ca a avut media 9 la "desen-chimie". Si pentru ca a mai venit pe la ore cu informatii noi si a avut tupeul sa o provoace pe profesoara cu teme noi, cu explicatii suplimentare deranjand-o pe doamna din cititul de la catedra, a fost catalagat ca fiind arogant: "prea arogant ca sa intre la Roman-Voda". Se pare ca a fost suficient de arogant ca sa intre dar nu a fost suficient de arogant ca sa si scrie ceva la testul initial de chimie chiar dupa un week-end de invatat pe rupte de pe net cu un programel special pentru asta. O sa vedem pe parcurs cum vom umple acest mare gol numit "chimie".
Iar la materia de care ii era cel mai teama, informatica, a inteles ce li s-a predat de la prima ora si e foarte incantat atat de materie cat si de domnul profesor.
Iar profesorul care l-a impresionat cel mai mult este domnul diriginte. Abia astepta sa il cunoasca deoarce a fost profesorul meu de fizica si m-a auzit de multe ori povestind. Mai ales ca pentru mine, nu a fost doar un profesor care m-a facut sa iubesc fizica ci si un model de dascal ca daruire, profesionalism si formator de oameni. M-a bucurat mult faptul ca va avea acelasi model daca pana la terminarea liceului isi va mentine dorinta de a deveni dascal.
Sa speram ca pe parcurs vom depasi problemele de gol de materie ca si cele de "incredere in sine" create de cadre didactice cu orgolii, cu mandrii prost intelese si care normal ar fi sa le lase la usa clasei daca nu la poarta scolii.
Dar asta nu ma opreste sa ma intreb cum ar arata societatea noastra daca fiecare persoana si-ar face treaba pentru care e platita cu daruire si cu responsabilitate.
Daca unele cadrele didactice care predau la scolile de la tara ar incerca sa faca performanta si nu doar "scoala de masa" cum mi-a spus doamna de matematica.
Daca pricipiu axarii pe elev promovate de sistemul actual de invatamant ar fi puse in practica de toate cadrele didactice?
Daca unele cadre didactice nu ar uita  ca intr-un fel sau altul toti au plecat de la tara si ca toate numele mari s-au format la tara, de la Eminescu la Titu Maiorescu.
Cum ar fi daca unele cadrele didactice ar fi mai mandre de copiii pe care ii formeaza decat de masina sau casa pe care o au?
Nu generalizez pentru ca am cunoscut profesori minunati care se lasa pe ei pentru clasele lor, dar sunt unele "specimene" care chiar fac de ras numele.
Eu nu inteleg de ce unii, carora nu le place meseria aleasa, nu cauta alta care sa le faca placere si unde pot fi buni.
De ce sunt ocupate posturi de profesori blazati, plictisiti, mucegaiti cand sunt atatia tineri cu entuziasm, cu initiativa si daruire care stau pe alte posturi decat cele pentru care s-au pregatit si au har.
Si de ce, in momentul cand ajunge intr-un astfel de colectiv "mucegait", o persoana cu imaginatie, entuziasm si daruire i se tot pun bete in roate?
Oare cate generatii mai trebuie sa treaca pana vom invata sa ne ajutam unii pe altii, sa invatam unii de la altii, sa incercam sa ne autodepasim de le o zi la alta. Cat va mai trebui sa treaca ca sa renuntam la orgolii prost intelese si sa fim mai buni unii cu altii? Si asta in conditiile in care in fiecare an sunt mii de absolventi de psihologie si de teologie care ne pot ajuta sa vindecam ranile trecutului ca sa putem sa fim mai buni, mai iubitori si mai altruisti.

5 comentarii:

  1. Corina draga asa va inteleg...eu tot de la o scoala foarte slaba am venit tot la Liceul de Informatica din Iasi insa - am facut Gheba (o culegere de matematica) cap coada, la romana am avut un profesor exceptional si nu a fost nevoie sa invat si am intrat cu brio. Problema insa...a aparut la testele initiale cand am laut o sumedenie de 3: la biologie, chimie, fizica...obiecte de care nici nu auzisem :))-am terminat trimestrul 1 cu 6 corigente. Apoi am recuperat singura, cu multa multa munca si apoi am fost buna. Dar primul trimestru a fost... De acum nu mai conteaza a cui e vina (stiu ca ai dreptate 100%) - Matei e un luptator, va munci mult si va reusi. La anul cand va fi intre primii o sa -si aminteasca cu placere reusita lui:*, cu adevarat a lui. Bafta, va imbratisez.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim, Anca, de incurajari.Si eu am trecut prin situatie asemanatoare si i-am povestit inainte de a decide la ce liceu vrea sa mearga. Am vrut sa ia decizia in cunostinta de cauza dar nu se astepta safie chiar asa. Imi zice ca povestile mele sunt pentru a-l incuraja asa ca ii face bine sa mai citeasca si despre experientele altora.

    RăspundețiȘtergere
  3. Disciplinele Chimie, Fizica, Biologie - la gimnaziu, sunt, din pacate, 'umflate' artificial iar oamenii nici macar nu isi dau seama de asta. Societatea habar n-are ca se cheltuie din buget bani multi pentru a plati profesorilor cate doua ore saptamanal pentru aceste discipline... degeaba. Dovada? Tocmai ai aratat in articol... tocmai a scris inainte o doamna un comentariu... Copiilor de varsta scolii gimnaziale le este suficienta o singura ora saptamanal la aceste discipline. E clar asta ca lumina zilei.
    Apoi, ar mai fi discutiile despre alte discipline. Se simte, e limpede ca orele de discipline vocationale nu prea ar trebui 'amestecate' in orar. Vocationalele s-ar putea foarte bine desfasura in conditii ce nu ar impune prezenta copiiilor in institutiile scolare. De exemplu, de ce sa transpire 35 de elevi la ora de Ed. Fizica si apoi sa intre la clasa la o ora de, sa zicem, Matematica? Pai, e simplu raspunsul: doar pentru ca la respectiva ora de Matematica ei sa nu se mai poata concentra, sa le 'zburde' hormonii abia 'incalziti' prin activitatea sportiva. Sau, un alt exemplu: de ce sa fie obligati elevii sa ia parte la ora de Religie doar pentru ca nu au un alt spatiu in care sa isi desfasoare o activitate de studiu, mai mult sau mai putin supravegheati de cineva - evident, aici ma refer la elevii care au o confesiune diferita de cea corespunzatoare orei din orar (un romano-catolic, un greco-catolic samd. care nu prea are/au alternative atunci cand e programata ora de religie Ortodoxa). N-ar fi cinstit ca educatia aceasta sa se desfasoare atunci cand e cazul si in locul potrivit-Biserica? Cand sunt sarbatorile importante ale ortodoxiei s-ar putea realiza pas cu pas aceasta educatie. Dar vezi sa nu! Cand este inceputul lunii Ianuarie, cand este Boboteaza, pe elevi ii cheama la scoala, sa nu care cumva sa treaca 2-3 zile dupa Anul Nou (si revelion), cat sa-si traga sufletul cei ce mai au pe lume bunici si si-au petrecut vacanta la tara si, eventual, n-au mijloace de transport sa ajunga la timpul potrivit spre a incepe bine scoala. Incepe scoala in 5 Ianuarie? Foarte bine, daca ai fost la bunici la tara, trebuie s-o iei din loc pe 2 sau 3 Ianuarie daca vrei sa ajungi acasa pe 4 iar la scoala, dimineata, in 5... Halal respect fata de sarbatoarea de Boboteaza si Sf. Ioan!

    RăspundețiȘtergere
  4. Si exemplele pot continua cu Educatia Plastica, unde unii profesori lucreaza cu inima si cu mintea cu copiii in timp ce altii ii chinuie efectiv cu cine stie ce cerinte absurde de parca ar fi cu totii loviti de geniul picturii ori al altor domenii din specialitate! Nu mai zic de Muzica... n-ai voce, n-ai ureche muzicala, ăla esti!
    De ce nu-i lasa, frate, sa se duca fiecare sa un club sportiv, sa practice acel sport care i se potriveste cel mai bine, daca tot se bate moneda pe chestia cu sanatatea? Lasa-i, dom'le, pe unii la inot, pe altii la atletism, pe unii la sporturi de echipa! Ce-i atat de greu de inteles? Ba inca s-ar practica sport si pe perioada vacantelor, daca ar fi liberi sa petreaca un numar de ore la cluburi si sa-si realizeze astfel Educatia Fizica (ca doar tot cu profesorii de specialitate s-ar realiza aceasta chestie, stiu ca nu m-as duce eu ca nu am competenta in acest domeniu - deci, tot ar avea locuri de munca aceste cadre didactice). Muzica, Educatia Plastica - pai sa se duca tot la fel, la cluburi, la Cercuri, la Palate ale copiilor - tot sub indrumarea profesorilor de specialitate (si sa nu mai care la scoala saptamanal cu ei ditamai blocul de desen - nu mai zic in zilele cu zloata, nu mai zic in zilele in care au de dat teste... si ei se chinuie cu vreo pata de apa cu acuarele ce s-a varsat pe banca si pe haine). Au vreme tot anul scolar, inclusiv vara, cand e cald si bine si lumina 'buna' pentru pictura (si, by the way, parintii nu prea au ce le oferi 3 luni...).
    Asa, s-ar realiza un oara de 3-4 ore zilnic la care fiecare ar putea adauga o activitate liber aleasa, conform unui program dorit, nu impus prin orar. Vrei sa te duci la sport miercurea de la 16 la 17 inclusiv in timpul saptamanilor de scoala? Pai, n-ai decat sa te duci! Dar macar stii ca nu faci sportul ala de la 10 la 11 si dupa aia mai ai vreo L. Romana sau vreo Matematica sau mai cine stie ce test (si put toti colegii aia 35 din clasa de-ti muta nasul si stai sa mori acolo, ca n-ai de ales, 50 de minute).
    Se poate asa ceva dar trebuie sa se si vrea! (acolo, 'sus', evident).
    Numai bine, succes!
    (un om)

    RăspundețiȘtergere
  5. Acelaşi om sunt. Hai, ca m-am pornit acu! Stiu oare oamenii, societatea, câtamai bănetul 'merge' la liceele vocaţionale de Artă? A? Acolo sunt mulţi, foarte mulţi, prea mulţi care sunt normaţi om la om, 1 la 1. Adică, un profesor lucrează cu un elev. Păi, săr'na! Ia să-i dea şi lu' don' Gherase, profu' de Mate, o normă d'asta, să vedem, nu-l învaţă el pe onor elevul, nu-l face să performeze de nota 10+? Ia să lucreze coniţa Mariţa cu o elevă, nu cu 29, la ora de Română. Păi n-o face pe-asta olimpică intergalactică? Ăia de i-a hărăzit Dumnezeu cu talent şi har, cu artă în loc de sânge în vene, sunt atât de puţini încât ar fi suficiente câteva astfel de licee într-o ţară ca a noastră. Dar vezi să nu, sunt sute şi mii de elevi la liceele de artă, se toacă bani la greu pe 'felia' asta şi pentru ce? Taman degeaba, aşa, ca 'să fie'! Să-i lase în pace pe ăia puţini şi talentaţi, că se descurcă ei.
    E evident, această 'încărcătură' de: Religie, Ed. Fizică, Ed. Plastică, Muzică, Ed. tehnologică (la cls. de gimnaziu) + câte patru (4!) ore de limbă străină grevează grav şi inutil timpul elevilor şi banii bugetului.
    Este fix aiurea să plăteşti din banii publici minim patru ore de studiu al limbilor străine, 13 ani, aşa. Plăteşte-i/asigură-i omului (elevului) una-două ore şi de restul să facă un mare bine şi să se ocupe personal, dacă doreşte să înveţe mai mult(-e) de-atât. Şi încă, ce sens are să-i plătească aceste ore pe durata a 13-14 ani de şcoală? E fix aiurea! Dacă învaţă în 5-6 ani e bine iar dacă nu-i în stare, apăi degeaba-i oferă şcoala orele ăstea. Şi-ar mai fi multe...

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc ca ati trecut pe aici!
Imi cer scuze pentru ca mesajele vor fi moderate iar cele care includ reclame ca si cele care sfideaza bunul simt nu vor fi vizibile pe blog.
Va multumesc pentru intelegere.